Maserati GranTurismo MC

مازراتی گرنتوریزمو ام سی استراداله ، فن آوری موتور ، ترمزها ، گیربکس ، لاستیکها و..


موتور

اما در زیر پوسته این خودرو، مهندسین مازراتی با بکارگیری فلاپ های یکطرفه در داخل طشتک روغن موتور و استفاده از روکش الماس مانندی در شیرهای فرعی و قطعات میل بادامک، اتلاف انرژی را کاهش داده اند. نتیجه این امر قدرت بیشتر موتور 4/7 لیتری V8 است. ام سی استراداله با دور موتور 7000 دور در دقیقه، 331 کیلو وات نیرو تولید می کند که 8 کیلو وات بیشتر از گرانتوریزمو اس می باشد و گشتاور آن نیز با دور موتور 4750 دور در دقیقه، 510 نیوتن متر می باشد، در دور موتور های پائین تر، سختی گشتاور شیب بیشتری دارند. با توجه به اینکه پدال گاز حدود 30 درصد بیش از پدال گاز گرنتوریزمو حساس می باشد و در شرایطی که الکترونیک پیشرفته نوین این خودرو مدت تعویض دنده را در شكل 6 سرعته به 60 میلی ثانیه تقلیل می دهد، خودرو ظرف 4/6 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلو متر در ساعت می رسد که 3 دهم ثانیه سریع تر از گرنتوریزمو اس می باشد. و سرعت نیز از 295 کیلو متر در ساعت به بیش از 300 کیلو متر در ساعت می رسد. اگرچه موتور قدرتمند تر می باشد، کاهش وزن و سیستم ایرودینامیک جدید آن باعث می شود که ام سی استراداله سه درصد کمتر سوخت مصرف کرده و آلاينده هاي کمتری انتشار دهد.

گیربکس

حالت های مختلف رانندگی با ام سی استراداله ساده تر از گرنتوریزمو می باشند و بگونه ای تدوین شده اند که راننده با آنها احساس راحتی و آسایش نماید. گرنتوریزمو از پنج حالت الکترونیکی برخوردار می باشد و گرنتوریزمو ام سی استراداله سه حالت دارد: Auto ، اسپرت Sport و حالت پر شتاب ( مسابقه ای ) Race . در هر حالتي پدال گاز از گرنتوريزمو حساس تر عمل كرده اما حالت مسابقه است كه بيشترين عملكرد را ايجاد مي كند. ضمناً رانندگان می توانند برای نخستین بار در یک مازراتی از سیستم کاهش دنده ترتیبی استفاده کنند. کافی است که به همراه ترمز گرفتن، پدالهاي تعویض دنده را گه داريد تا شروع به دنده معكوس كشيدن كند. این کار تا زمان رها کردن پدالهاي تعویض دنده، ادامه می یابد . در مواردی که قسمتی از جاده پس از طی یک مسیر طولانی به یک پیچ تند ختم می شود، این سیستم بسیار مفید است و راننده گرنتوریزمو ام سی استرداله به جای چندین مورد تعویض دنده متوالی، کافی است فقط یک حرکت انجام دهد تا دنده صحیح انتخاب شود.

ترمزها

با توجه به وجود ترمزهای جدید سرامیک کربنی Brembo که جایگزین ترمزهای ساخته شده از آلیاژ دوریختگی خودروهای گرنتوریزمو شده است سیستم ترمز سریع تر و مستحکم تر از سیستم ترمز گرنتوریزمو عمل می کند. در قسمت جلو، دیسک های تهویه دار 34 ميلي متري 380در میلی متر، 60 درصد سبک تر از دیسک های فلزی و کوچک گرتتوریزمو می باشند. آنها از طریق یک کالیپر شش پیستونی قدرتمند عمل می کنند. دیسک های عقب 360 در 32 میلی متری هستند و دارای کالیپر 4 پیستونی هستند. آنها علیرغم رسیدن به دماهاي800درجه سانتی گراد نیز بصورت مداوم و ثابت، كار خود را به خوبي انجام مي دهند. ترمزهای جدید قادر می باشند تا خودرو را با سرعت 100 کیلو متر فقط در فاصله 33 متر متوقف می گردد.

لاستیکها

گرنتوریزمو ام سی استراداله دارای لاستیک های جدید سفارشي است. لاستیک های 20 اینچی Pzero Corsa بوسیله پیرلی Pirelli و مازراتی Maserati بصورت مشترک طراحي شد تا هم در شرایط بارندگی و هم در جاده خشک ضمن ایجاد حداکثر قدرت گرایش و ثبات، حرکتی نرم و راحت همراه با حس ویژه رانندگی با یک خودرو برتر جاده ای را تضمین نماید. Pzero از نوعی لاستیک ظریف جدید، قابل ارتجاع در عین حال دیر فرسا ساخته می شود و پشتوانه آن تجربه Pirelli در زمینه مسابقات و سرعت می باشد. Pirelli سازنده لاستیک های گرنتوریزمو ام سی تروفیو Gran Turismo MC Trofeo می باشد. این لاستیک ها بلاتوجه به میزان داغ شدن و تعداد دورهائی که خودرو در مسیر مسابقه انجام می دهد، همواره نسبت به مسیر حرکت باز خورد دقیق ومناسبی از خود نشان می دهند. این لاستیک ها اندکی از لاستیک های استاندارد گرنتوریزمو پهن تر هستند. لاستیک های عقب دارای طرح نا متقارن همراه با قطعات شیار دار بزرگ در شانه بیرونی می باشند تا گیرش جانبی تقویت شود اما لاستیک های جلو دارای خطوط همراستائی هستند و در تمام جهات، گیرش مناسبی ایجاد می کنند. لاستیک های جلو 255/35 zr20 و لاستیک های عقب 295/35/ZR20 می باشند. اگرچه که گرنتوریزمو اس بخودی خود نیز ثبات و گریش مطلوبی در طی حرکت در مسیر خود دارد، لاستیک های جدید باعث گيرش بیشتر و بازخور آنی بهتری برای راننده می شود. ایجاد شرایط عالی در طی حرکت در مسیر یک چیز است و وجود لاستیک هائی که گرنتوریزمو را از تمام رقبای خود متمایز می سازد، چیز دیگری است. مهندسی مازراتی سیستم تعلیق را بگونه ای ساخته اند که مطمئن شوند که حرکت آن در وجب به وجب جاده به خوبی گرنتوریزمو می باشد. ترمزها نیز از نظر روانی و همچنین از نقطه نظر پیشرفته بودن، تفاوتی با گرنتوریزمو ندارند. حالت ُSport یا Race را خاموش کنید تا تنظیم های تعویض دنده روی نرم ترین حالت قرار گیرند. هر مورد تعویض دنده 240 میلی ثانیه طول خواهد کشید. برنامه مديريت پایداری مازراتی بصورت فوری و با ظرافت کامل وارد عمل می شود و اتومبیل از یک خودرو مسابقه ای اصیل به ماشینی تبدیل می شود که می تواند طی یک سفر، چندین قاره را بپیماید و در عین حال راننده آن در پایان سفر و در زمانی که پای از اتومبیل به بيرون می گذارد، همانند زمان سوار شدن اولیه و شروع سفر، شاداب و با نشاط باشد.