Maserati GranTurismo S Automatic

موتور، گیربکس، شاسی و سیستم تعلیق مازراتی گرنتوریزمو اس اتوماتیک


Maserati GranTurismo S

موتور
مازراتی گرنتوریزمو اس اتوماتیک از یک موتور هشت سیلندر 4691 سی سی V90 برخوردار است که با دور موتور 7000 دور در دقیقه 440 اسب نیرو تولید می کند و با دور موتور 4750 دور در دقیقه حداکثر گشتاوری بمیزان 490 نیوتن متر ایجاد می نماید. زمان بندی آن بوسیله دو میل بادامک بالاسری در هر طرف و چهار سوپاپ در هر سیلندر که توسط شیرهای هیدرولیک کنترل می شوند، اجرا می گردد. میل بادامک های سمت مکش موتور توسط یک رادیاتور کم فشار با مدتهای فعال شدگی کمتر از 15/0 ثانیه کنترل می شوند.

گیربکس
در مازراتی گرنتوریزمو اس اتوماتیک ، با سیستم دنده اتوماتیک 6 سرعته، همواره روح و جوهره GT جلوه گر می باشد. تاثیر گیربکس اتوماتیک با قابلیت خود انطباقی در دوره های پائین تر از حد متوسط مشاهده می گردد اما این موضوع بر تامین نیرو تاثیر نداشته و تا 7200 دور در دقیقه اجازه تغییرات را می دهد، یعنی مظنه ای که هیچ گیربکس اتوماتیک دیگری در اینجا قادر به تامین آن نمی باشد. چهار حالت کاربری وجود دارد: اتوماتیک نرمال Autonormal برای حرکت یکنواخت و راحت، یا اتوماتیک اسپرت Autosport برای کسانی که علاقمند به رانندگی با حالت اسپرت تری می باشند، Auto Ice برای شرایط وجود اصطكاک اندک و در نهایت حالت دستی Manual . در حالت Manual، این راننده است که زمان تغییر دنده را از طریق پدال های موجود بر روی فرمان خودرو تعیین می کند.

شاسی
مازراتی گرنتوریزمو اس اتوماتیک بدلیل وجود توزیع دقیق وزن آن، از قدرت واکنش فوق العاده ای برخوردار است. 49% وزن خودرو بر روی قسمت جلو و 51% آن بر روی قسمت عقب قرار می گیرد. این نوع تنظیم توزیع وزن قراردادن موتور در قسمت عقب محور جلو ایجاد شد و باعث می گردد تا راننده در هر زمان احساس امنیت بی نظیر داشته باشد. شاسی که وزن خودرو را تحمل می کند، از سختی، استحکام و مقاومت بالائی برخوردار است که ساختار فولادی جعبه ای آن شرایطی را فراهم می آورد که سیستم تعلیق کلیه پستی بلندیهای سطح حرکت را ردیابی نماید. این موضوع باعث افزایش قابلیت جابجائی دینامیک خودرو و آسایش و راحتی بیشتر در رانندگی میگردد.

سیستم تعلیق
مازراتی گرنتوریزمو اس اتوماتیک در اثر وجود سیستم تعلیق جناغی جلو و عقب از دقت بالائی در حرکت و جابجائی برخوردار می باشد. هدف خودرو که از هرگونه کله کردن یا واژگونی بر روی قسمت عقب جلو گیری می کند، در موقع ترمز کردن از حرکت ناگهانی قسمت جلو و ایجاد حالت شیرجه یا کله کردن و نیز از حرکت معروف به چمباتمه پیشگیری می نماید. . گرنتوریزمو اس اتومایک به صورت استاندارد همراه با سیستم تعلیق اسكاي هوك Styhook ارائه می شود. این فن آوری از کمک فنرهائی با بدنه آلومینیومی استفاده می کند تا بطور مداوم هرگونه تکان ناشی از فراز و نشیب را کنترل نماید.Sky hook بصورت خودکار سطح مطلوبی از ضربه گیری را انتخاب نموده و آنرا با سیستم ایمني MSP و تنظیم گیربکس اتوماتیک تلفیق می کند. نتیجه آن این است که خودرو می تواند خود را با خصوصیات هر راننده ای منطبق سازد. گرنتوریزمو ماشینی است که مانند یک دستکش با دست های شما جور در می آید.

سیستم Skyhook
سیستم تعلیق Skyhook با کنترل الکترونیکی بطور استاندارد در خودروهای ما وجود دارد. این سیستم از ضربه گیرهائی با بدنه آلومینیومی استفاده می کند که برای تامین رانندگی بهتر، بطور مداوم ضربه گیری را تعدیل و تنظیم می کنند. با وجود این، سیستم مذکور هیچگونه خدشه ای بر عملکرد یا حالت اسپرت خودرو وارد نمی سازد. سیستم Skyhook با استفاده از سنسورهای گاز که حرکت در کلیه چرخهای چهارگانه و بدنه را تشخیص می دهند، عمل می کند. یک واحد کنترل، داده هائی را که از سنسورها دریافت می دارد، مورد پردازش قرار می دهد، سبک رانندگی و وضعیت سطح جاده را تجزیه و تحلیل می کند و بلافاصله از طریق سوپاپ هائی که به تناسب نصب شده اند، ضربه گیرها را تنظیم می کند. با وجود این، از آنجا که اطلاعات سنسورها در مورد Skyhook و سیستم تعلیق به نقطه مشترکی هدایت می گردد، مهندسین مازراتی هر دو سیستم را با یکدیگر تلفیق کرده اند. بنابر این گرنتوریزمو اس اتوماتیک می تواند تنظیم های سیستم تلفیق را چنان انجام دهد که راننده در طی تعویض دنده حرکات را حتی از طریق شاسی نیز کمتر حس می کند. انتخاب سیستم تنظیم Sport به حرکت مستحکم تر، تابیدگی کمتر، انتقال بار منظم تر، چالاکی بیشتر و ثبات بالاتر منجر گردیده و عملکرد خودرو را در حد حیرت انگیزی ارتقاء می بخشد. کامیپوتر مخصوص خودرو نیز تعویض دنده را 40% کاهش داده و Skyhook از کنترل حرکت به سمت تنظیم ( کنترل بدنه) تمایل یافته و در نتیجه رانندگی با گرنتوریزمو اس اتوماتیک آسانتر شده و گیرش آن نیز افزایش می یابد. در مجموع، این دو سیستم با یکدیگر تلفیق شده و تعویض دنده دقیق تر می شود.